شب دهم : نگاه ملی

روز سوم؛‌ محمد حسین لطیفی

روانی و روایی بودن فیلنمامه‌ی خوب سجاده‌چی در کنار کارگردانی حساب شده‌‌ی لطیفی،فیلمی را خلق کرده که توانسته حکایت جنگ را در روزهای آغازین و نقطه‌ی عطفش یعنی دفاع از خرمشهر به خوبی نمایش دهد.بازیهای خوب دو بازیگری که بلافاصله از سریال "صاحبدلان" همراه با کارگردان در این کار نیز به هنرنمایی دست می‌زنند یعنی : باران کوثری ، پوریا پورسرخ ،در کنار یک بازی شاخص دیگر یعنی حامد بهداد در نقش فؤاد، بهترین ترکیب را در ایجاد حس و حال لازم در تماشاگران فیلم رقم می‌زنند.فضاسازی کارگردان از اتمسفر دفاع در روزهای آغازین گرچه نمره عالی نمی‌گیرد ، ولی نسبت به کارهای مشابه در جشنواره بیست و پنجم که همین ‍ژانر را بهانه ساخت فیلم خود کرده بودند ،‌ بهترین نمره را می‌گیرد.البته نقطه‌ای از فیلم وجود دارد که به روانی فیلم صدمه می‌زند : خروج آخر فواد از خانه‌ی سمیره و رضا ؛ گرچه در سکانس قبل از آن تماشاگر می‌داند که چرا فؤاد این فرجه را یافته تا از خانه‌ی آنها به سلامت بگریزد ، ولی تدوین بهتر سکانس خروج از خانه  می‌توانست به محاسن کار بیافزاید.به نظرم گره خوردن فیلمنامه با قصه‌ای از عشق و علاقه انسانها به همدیگر ،‌ انسانها به آب و خاک و ... توانسته تاثیر آن را در تماشاگران دوچندان کند. 

 تک درخت‌ها؛ سعید ابراهیمی‌فر

اگر خلاقیت و هنرنمایی و پویایی ابراهیمی‌فر را فقط با دو فیلم : "نارونی" و "تک درخت‌ها" به قضاوت بنشینیم ، راه به خطا نبرده‌ایم. سالیان سپری شده‌ی او بعد از "نار ونی" با تغییر سیاستهای فارابی و سینمایی کشور به سمت سینمای بدنه ، سالیانی سخت بوده است تا او باز توانسته در پنج سال پیش فیلمی بسازد که با روح اولین کارش سازگار باشد یعنی : " تک درخت‌ها "."تک درخت‌ها" هم با وجود این که چند سال از ساختش گذشته و در پیچ و تاب ورشکستگی تهیه‌کننده در محاق فراموشی افتاده بوده است ، اما هنوز بوی صمیمت و خاک و مهر این دیار را با خود دارد ، همچون دیگر اثرش "نارونی".بازی همیشه گرم "سعید پورصمیمی" یکی از بهترین امتیازات فیلم ، در کنار موسیقی و فیلمبرداری عالی آن ، در لوکیشنهای واقعی از شهر کرمان با معماری شگفتش ، توانسته اثری ماندگار را به وجود آورد.البته نباید فراموش کرد که مجموعه قصه‌های مرادی کرمانی ، در کتاب "لبخند انار" توانسته مایه و پایه‌ای در خور برای فیلم به وجود آورد،طوری که حضور فیزیکی نویسنده در سکانس سالن انتظار فرودگاه ، همچون امضایی به تایید و تاکید این کار است.هیات داوران گرچه نگاه چندان جدی به عوامل ساختاری این فیلم نکردند ، اما تقدیرشان از این فیلم در بخش "نگاه ملی" نشان از توجه آنها به ساختار متفاوت فیلم بود.

و اختتامیه :

"بهرام رادان" برنده سیمرغ بلورین ( زرین ) بهترین بازیگر مرد به خاطر بازی در فیلم سنتوری با اسم بردن از "محسن چاووشی" خواننده فیلم که به تابویی در این چندوقت تبدیل شده بود و بلافاصله با طرح این پرسش که : "میشه یه روزی ما سانسور نداشته باشیم؟" و اینکه در اکران عمومی سنتوری جوابش را از مردم خواهد گرفت ، در حقیقت پراهمیت‌ترین سخن کوتاه را در اختتامیه جشنوار بیست و پنجم فیلم فجر ادا کرد."باران کوثری" به حق مسلمش رسید و همچنین انتخاب "روز سوم "‌ به عنوان بهترین فیلم از میان دو رقیب نچندان همطرازش به نظرم انتخابی شایسته بود.البته "خون بازی" در این میان از قضاوت بهترین فیلم و کارگردانی به دور بود، ولی با جبران آن در بخش فیلمنامه و اهدای چهار سیمرغ و دیپلم افتخار دیگر ، برتری آن در نظر هیات داوران نسبت  به " روز سوم" ثابت شد.فیلم معناگرای " پابرهنه در بهشت" به عنوان اولین کار فیلمساز ، به حق سیمرغ را ربود ،‌ در حالی که پیروز کلانتری مستندساز که جایزه بهترین پژوهش را تصاحب کرد همچون گذشته از اینکه سینمای مستند ما جشنواره‌ای درخور و مستقل ندارد و هنوز زیرسایه جشنواره فیلم فجر نفس می‌کشد گلایه‌‌مند بود.سیمرغ طلایی سینمای ایران در بخش نگاه ملی ضمن تقدیر از چند فیلم دیگر به فیلم " فرش ایرانی " که کاری جمعی از کارگردانان به نام ایرانی است ، اهداء شد.و بالاخره چالش‌برانگیزترین جایزه برای تهیه‌کنندگان و کارگردانها به خاطر اثبات این قضیه که قضاوت در نزد همگان است ،‌ و متعلق به کارتهایی است که مردم در صندوق‌های رای بعد از دیدن هر فیلم به صندوق‌ها می‌اندازند و در واقع نوعی انتخاب عامه مردم به دور از  قضاوت داوران است ،‌ با رقم بالای نود درصد به دو فیلم "اخراجی‌ها" و "سنتوری" به طور مشترک اهداء شد.جایزه‌ای که شاید مرهم دردی بود بیشتر برای "اخراجی‌ها" و اعتراض شدیدشان به نحوه قضاوت هیئت داوران تا "سنتوری" که فارغ از قضاوت آنها به حضور موفقش در اکران عمومی اطمینان دارد.

/ 6 نظر / 9 بازدید
تقي دژاكام

سلام وحيد جان . باتمام چيزهايی که در اين قسمت نوشتی موافقم . من البته ذوقی با قضيه برخورد می کنم و مثل تو نگاه حرفه ای ندارم . اما احساس می کنم جايزه ها علی رغم شلوغ کاری های امثال آقای ده نمکی عادلانه تقسيم شد. به قول علما: والله اعلم!

مهرزاد دانش

سلام.ممنون از ابراز لطفتان.خوشحالم كه نظرمان درباره خيلي از مسائل و فيلم هاي جشنواره همسان است.

تقي دژاكام

سلام دوست عزيز.خوشحال می شوم به پرسشهای مطرح شده در پست جديد وبلاگم پاسخ بدهيد.بسيار ممنون . ab_o_atash.persianblog.ir - tdejakam@yahoo.com

http://www.yekekhraji.blogfa.com/

سلام بر دوستان من یک اخراجی هستم. بعد از دیدن فیلم اخراجیها به کارگردانی مسعود ده نمکی تصمیم گرفتم با زدن این وبلاگ فضایی را برای نقد این فیلم فراهم کنم چون فکر می کنم جای کار زیادی دارد. هر مطلبی که در خصوص این فیلم در هر وبلاگ یا سایت باشد بازتاب داده خواهد شد. ضمنااز تمامی دوستان هم خواهش می کنم اگر مطلبی در خصوص این فیلم دارند به آدرس ekhrajiha@gmail.com ارسال کنند. http://www.yekekhraji.blogfa.com/

http://www.yekekhraji.blogfa.com/

باز هم ضمنا! مطلب شما تحت عنوان خنده به چه قيمت در وبلاگ http://www.yekekhraji.blogfa.com/ کار شده است